Ką daryti, jeigu nedidelėje miestelio mokykloje mokinių pasiekimai – gana žemi, o dauguma mokinių pasyvūs, neturintys didelių ateities ambicijų, tėvai abejingi vaikų ugdymui, mokytojų amžiaus vidurkis – apie 50 metų? „Duokite mokiniams tokias užduotis, kurias jie geba įveikti, taip jie pajus, kad tobulėja“, – pataria mokslininkai. Penkios Kupiškio rajono mokyklos pasiryžo keistis ir pagerinti savo mokinių pasiekimus – visus šiuos metus jos dalyvaus naujame projekte „Iniciatyva savivaldybėms“. Projekto pagrindinis tikslas – suteikti ekspertinę, metodinę ir kitokią pagalbą savivaldybei.
Švietimo ir mokslo ministerijoje įvyko pirmasis susitikimas su Kupiškio rajono savivaldybės ir penkių šio rajono mokyklų atstovais – keturių pagrindinių mokyklų ir vienos gimnazijos.
Nors mokyklos skirtingos, bendra yra tai, kad mokinių pasiekimai, palyginti su Lietuvos mokinių vidurkiu, yra žemesni arba vos aukščiau už vidurkį. Nemažai vaikų – iš socialiai jautrių šeimų. Socialinis kontekstas mokymuisi nepalankus, nėra kur turiningai praleisti laisvalaikį, gyventojai sensta, o mokinių miestelių mokyklose vis mažėja.
Švietimo mainų paramos fondo ir Švietimo ir mokslo ministerijos projekte „Iniciatyva savivaldybėms“ dirbantys ekspertai – Nacionalinio egzaminų centro (NEC) atstovai, Lietuvos mokyklų vadovai, psichologai, kiti specialistai, nagrinėjantys žemų mokinių pasiekimų priežastis, konkrečiai šioms mokykloms, atsižvelgę į kiekvienos situaciją, teiks metodinę pagalbą, siūlys pagalbos būdus, bendradarbiaus su savivaldybės švietimo padalinio specialistais dėl pagalbos mokykloms.
Per pirmąjį susitikimą, įvykusį Švietimo ir mokslo ministerijoje, iškelti visoms mokykloms bendri probleminiai klausimai, nusakantys tolimesnio darbo gaires: ar yra gerų dalykininkų? Ar mokykla kompensuoja tai, kad mokymuisi namie aplinka nepalanki? Ar sugeba ir nori motyvuoti mokinius, kad jie išmoktų mokytis? Ar teikiama tinkama socialinė ir pedagoginė pagalba? Pranas Gudynas, Nacionalinio egzaminų centro direktoriaus pavaduotojas, pabrėžė, kad beveik visose mokyklose klasės mažos, tad galimybių dirbti su kiekvienu vaiku, atsižvelgiant į jo poreikius, tikrai yra. Pasyvūs, mokymuisi abejingi mokiniai turi patikėti, kad jie irgi gali pasiekti rezultatų, gali tobulėti. O mokytojai turi to norėti ir taip pat patys tuo tikėti.
Pasak Švietimo ir mokslo ministerijos Strateginių programų skyriaus vedėjo pavaduotojos Ritos Dukynaitės, norint pagerinti pasiekimus, labiau keistis, pasiūlyti būtent vaikams įdomios veiklos, prisitaikyti prie naujų technologijų turi patys mokytojai.
Švietimo ir mokslo ministerija konsultacijas ir kitokią pagalbą savivaldybėms ir mokykloms pastaruoju metu teikia nuolat. Rudenį ministerijoje vyko konsultacijos mokyklos direktorių pavaduotojams, savivaldybių administracijos specialistams, švietimo ir mokslo ministrė Audronė Pitrėnienė, ministerijos specialistai buvo surengę išvažiuojamuosius vizitus į Panevėžio, Tauragės, Marijampolės regionų mokyklas.
Vienas iš svarbiausių konsultacijų tikslų – išsiaiškinti, kokios pagalbos reikia mokykloms ugdymo kokybei gerinti.
Švietimo ir mokslo ministerija